måndag 17 maj 2010

Det GRÖNSKAR!



Jag har varit hemma i Åre sedan i onsdags, men oj vilken shock, när jag kom tillbaka till trädgården på ön. Grönt, grönt, grönt! Vilken energi jag får, vilken glädje, men varför allt på en gång? Det här såg jag på min trädgårdspromenad i morse.


Pärlhyasinter, favoriter som ska bli fler till sorterna, så fort jag springer på någon ,-)


Libbstickan klippte jag ner i tisdags och i dag är de nästan 20 cm, makalös kraft



Ullungrönnen är en pärla året om, inte minst på våren


Precis det samma gäller Katsuran som nu är helt bronsfärgad



I fjol planterades Ormöga runt fågelbadet, vansinnigt söta. Redan i år efter blomningen ska jag dela dem igen, så att de snabbt bildar en matta där under popplarna.



Jag fullkomligt älskar ormbunkar, har dem över allt, flera olika sorter, blir ett ormbunksinlägg framöver,-)



Björkarna har fått musöron minsann så nu blir det att beskära rosor...

Åh äntligen vår även här, underbart!

6 kommentarer:

  1. Vad härligt att det satt fart hos er, man njuter varje dag av den skira grönskan.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Ja nu exploderar det. Regnet för några dagar sedan och värmen är rena dynamiten :-) Helt plötsligt är allt grönt, från att ha varit brunt... Älskar också ormbunkar..... Fina bilder!

    Ha' det bra! (inge' mer skidor nu va....? :-))
    /Charlotte

    SvaraRadera
  3. Ser fram emot dit ormbunksinlägg. Här är en till, som försöker utöka beståndet med nya sorter. Frodiga blad, typ libbstickans, är nog det mest häftiga så här på vårkanten!!
    Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Längtar, liksom Ruben, efter ormbunkarna. Har en del olika sorter. Bäst är rabatten längs med husets skuggsida som är fylld av sort-okänd-ormbunkar. De börjar rulla upp sig nu.
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag lite nervös,-) ormbunksinlägg kommer framöver, men hahhaa hoppas inte på en massa exotiskt....

    SvaraRadera
  6. Hejhej!
    Fina bilder, skönt att våren kommit överallt:-)

    SvaraRadera