söndag 15 maj 2011

Biodynamiska växter


Äntligen!


Har ju sökt med ljus och lykta efter någon som odlar ekologiskt/ biodynamiskt och fick i dag höra talas om Skillebyholm som ligger utanför Järna samhälle, söder om Stockholm. Underbart är det ju. På 53 hektar finns åker, trädgård, hagmark och skog.  
Trädgården på Skillebyholm består av grönsaksodling på friland och i växthus, örtagård, blomsterodlingar och en park. Lantbruket har djur, odlar vall och brödsäd. Råvaror från odlingarna handlar du i gårdsbutiken eller avnjuter tillagade i restaurangen. Under sommarsäsongen har de även försäljning av egna biodynamiskt odlade plantor. Har inte varit där själv ännu men så snart som jag bara har vägarna förbi så tittar jag in där. För oj som jag vill handla giftfritt!
bilder lånade från http://www.skillebyholm.org


bilder lånade från http://www.skillebyholm.org








Tipsa mig gärna om fler!

Här är mina tidigare inlägg om detta med besprutade och obesprutade växter:
http://lithenstradgard.blogspot.com/2010/12/dags-att-tanka-till.html
http://lithenstradgard.blogspot.com/2011/03/en-envis-jakla-karring.html

Hittat här: http://saltakvarn.wordpress.com/2011/05/15/biodynamiska-plantor-fran-skillebyholm/

6 kommentarer:

  1. Fram för mer ekologiskt odlad mat!!! Oh yes..... Biodynamiskt odlat är jag dock lite fundersam över. Är säkert jättebra och ekologiskt och så i stort sett, men jag har en liten skeptisk inställning till sånt som baseras på Rudolf Steiners läror och antroposofin (läste en hel del om detta då jag pluggade till lärare, antroposofernas centrum ligger just i Järna, och här ligger Saltå kvarn).

    Men så klart är allt som är giftfritt förstås toppen!!!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. själv föredrar jag det giftfria i alla lägen. Biodynamiskt och Ekologiskt. Är ett stort fan av Saltå Kvarn. Och stor stor motståndare till allt besprutat skit som finns. Är ju inte alls kunnig om Rudolf Steiners läror om jag ska vara ärlig, men vet att det inom biodynamisk odling är viktigt att man komposterar gödseln innan man sprider ut den. Där används ingen handelsgödsel, inga gifter. De biodynamiska fältpreparaten, framställda av gödsel och kisel, sprids över åkrarna för att stärka växternas egna livskrafter och höja möjligheten till mognad, dvs. utbildandet av smak och arom. För att odla biodynamiskt eftersträvar bonden på sin gård ett kretslopp mellan jord, växter och djur. Odlingen har en balanserad växtföljd där baljväxter ingår. Gödseln komposteras.

    Låter vettigt för mig. Särskilt i kväll efter att ha sett http://svtplay.se/t/103466/vart_grisiga_hav

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Marie! och oavsett vad man tycker om Steiner tror jag att biodynamiskt jordbruk är bra för jorden och ger god grönsaker:-)
    Här nere i Skåne finns Mandelmanns och Mossagården, på Mossagårdens hemsida kan du hitta info om en mängd ekologiska gårdar i Skåne.
    De kör ut grönsakslådor i Skåne, Göteborg och Stockholm.
    Grisiga haven skulle bli mindre grisiga om köttproduktionen minskade, alla måste inte bli vegetarianer men om folk åt mindre kött och var medvetna om HUR köttet producerades skulle man nå en bra bit.
    kram Sophia

    SvaraRadera
  4. När jag gick på Nordvik var vi på skolresa till Skillebyholm. Fantastiskt ställe som gav mycket inspiration! Vi var också till antroposoferna i Järna och han som guidade oss runt pratade mycket om kompost - så att man nästan såg att det var guld - trots att det var brunt...

    SvaraRadera
  5. Även om jag inte alltid i alla situationer lever som jag lär, sympatiserar jag med din inställning Marie! Därför ska jag lägga Skillebyholm på minnet. Åker förbi Järna lite då och nu eftersom min syster har landställe i Gnesta.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  6. Kul att höra att du väljer ekologiskt. Det gläder en ekologisk bonde och trädgårdsnörd som mig. För många är det prislappen som styr över samvetet men det är befriande att gå från ord till handling. Om jag säger att jag lyckats så ljuger jag men det känns väldigt bra att få äta av det vi själva producerat här på gården.

    SvaraRadera