torsdag 21 oktober 2010

Sista äpplena







Så var absolut sista äpplena skördade. Lite sorgligt för de är ju så goda.

Äter varje dag från mitten av september 1-2 äpplen om dagen och bakar en hel del paj ( blir ju en del om man räknar efter, hopps) De sista plockar jag in i mitten av Oktober, torkar dem med lite vaniljsocker på, gör juice av dem å nytt för i år var att jag frös dem i klyftor, efter ett tips i en tidning. Men mina blev faktiskt bruna i frysen. Kan ju ha haft med sorten att göra. Nåja får se om det har någon betydelse sedan när de ska ner i några muffins eller en paj!


För att nå de sista fick jag klättra en del, å ja det var ju kul faktiskt:) Men till nästa år vill jag ha en riktig äppelstege, en svart!

4 kommentarer:

  1. Sådär mycket äpplen vill jag också ha..får vänta några år mina träd är små..

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt att äpplena börjar ta slut, speciellt om de alla går till nyttta.
    Formligen älskar äpplen själv och äter gärna ett eller två om dagen också.
    Vad mysig bilden är med de torkade äppelskivorna på rad är. Låter gott med vanilj socker på. Mmmm....
    Om man häller över lite citronsaft innan man fryser dem, tror du att det kanske hjälper.
    Här i USA har nästan alla äppelpajrecept citron i äpplena och jag hade lite svårt att vänja mig vid den smaken till en början.

    Älskar dina vita svampbilder nedan. Jättecoola.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Gott med äpplen. Plockade alla våra för några veckor sedan och har dom i påsar på balkongen under ett antal trasmattor och annat isolermaterial. Men efter nattens kyla är dom säkert frysta...... Ska nog titta efter....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  4. Då får du ganska bra med äpplen!
    Jag fick stora fina men inte så många då träden är ganska nya.
    Mariana

    SvaraRadera