tisdag 25 mars 2014

The Plant - Årets balkong på Nordiska Trädgårdar 2014







The Plant, vinnaren av Årets balkong 2014 på Nordiska Trädgårdar

Juryns motivering: "Årets vinnare är en balkong som i första hand signalerar kärlek till det odlade. Den har dessutom ett tydligt världsperspektiv och visar hur odling är livsnödvändigt även för en stadsbo. Balkongen träffar mitt i den gröna, urbana, industriella trenden. Det är snyggt, enkelt och oerhört estetiskt."

Så sant. Jag håller med om varje ord från juryn. Den känns också så på riktigt. Den har känslan av att ha en plats i ett hus i en stad, den har en historia... Den har en dörr, ett fönster en utsikt och det känns som om den används. Ur en högtalare strömmar motownmusik. Mannen (för det tror jag det är) som bor här har nog bara gått in för en stund. Det händer att han rakar sig där ute, till musik, ljudet av bilar och fågelkvitter. Känner mig plötsligt som en tjuvkikare;)

Snyggt, hemtrevligt och inbjudande. Det är inte den med störst plånbok som kan njuta bäst på sin balkong utan den som gör det med hjärtat och har lite stil;)

André har på sin blogg historien om Detroit, läsvärt http://andrestromqvist.se/wordpress/?portfolio=the-plant

André Strömqvist känner du säkert igen från Odlarens handbok, utsedd till årets Trädgårdsbok 2012.
Duktig som få är han. 


4 kommentarer:

  1. Look's like you got a lot of different kind of plants in your home .Well i am very impress to see this cause your home turn into green which for me giving a good luck ,in Finland i am an fortune teller and i have also different flower and they are truly beautiful cause of the spring is in the town now.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry to say, this isn't my home. This is at the trade show Nordiska Trädgårdar Stockholm, picturing av balcony in Detroit. Well done isn't it

      Radera
  2. En riktigt riktigt Värdig Vinnare var du ...Stort grattis :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. André Strömqvist har skapat balkongen på mina bilder. Jag besökte den på mässan Nordiska Trädgårdar med min kamera. Fin är den, verkligt fin. Han kan han André!

      Radera