lördag 22 mars 2014

Hovdala Slott på Nordiska Trädgårdar 2014


"solen" som skiner in på fönsterbrädan, det är så bra att det inte går att tro att det är i en mässhall




Hovdala Slotts idé trädgård  "Vitalisering pågår" slog knock out på inte bara  mig utan på hela landet tror jag. För säg den idéträdgård eller trädgård huvudtaget som fått förstasidan på Dagen Industri... eller varit så på allas läppar... Stort! Fantastiskt bra jobbat av Trädgårdsmästare Georg Grundsten och de andra från Hovdala. 

Det som berörde mig allra mest var naturligtvis att man vågat tänka utanför boxen. Att man som slott inte visat det förväntade utan nytänkande av hela mässidén. Men också att man gjort det så oerhört bra. Välgjort i minsta detalj, ingenting  är lämnat åt slumpen. Allt tycks ha funnits där sedan lång tid. Trots att jag letar noga hittar jag inga spår av nybygge eller tillfällig monter, jag blir tårögd av noggrannheten av sällan skådat slag här. Vinbärsbuskarna ser ut att ha hittat dit själva precis så som det blir i bland. Solen skiner lite här och var, så bra att det känns som på riktigt. Så bra jobbat med ljuset att bara det är värt ett pris. Materialvalen, miljön och den fina känslan för tiden är annat. 

För mig var detta vinnaren utan tvekan men juruns silver är inte så dumt det heller. Genomslagskraften den trädgården fått visar ändå på något utöver det vanliga. Stort Grattis Hovdala Slott

Ni som inte besökt mässan än, gör det! Mindre än vanligt men också bättre än vanligt, väl värt ett besök

Tyvärr bara närbilder här, för när jag var där så var montern proppfull av folk hela tiden. Men den förtjänar verkigen vidare vyer. För här fanns allt. Planteringsbord, porlande vatten, bikupa, fågelholk mm. Trädgården kommer i maj byggas upp på Hovdala. Hoppas verkligen få tillfälle att få se den även där.

Budskapet måste bli, odla i vad du vill men gör det med stil:)


2 kommentarer:

  1. Fint och inspirerande! Både montern och blogginlägget. Fick inte tid att åka till mässan i år - så det är tur att ni andra rapporterar i ord och bild :-) Tack!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig i allt där. Vilken helt underbar idéträdgård. Kommer att minnas den länge.

    Kul att ses,
    kram

    SvaraRadera