fredag 27 april 2012

Vinters överlevare... det våras:)


Har aldrig någonsin lyckats med att övervintra ett olivträd. Men i vinter gick det. Trots att det bara stått i vår (mörka) hall har den inte tappat allt för mycket blad, inte heller fått någon ohyra. Nu skjuter det skott trots mörker, så snart får det nog få gå ut på dagarna...:) fast nu har jag hört, att har det inte vilat så blir det inga oliver. Är det så? Nåja hade nog inte fått några ändå, har ju inget växthus!



Här i skogsbacken smälter det , till och med rabarbern kikar fram:)

 Åh tänk, att presenterna från trädgårdsvännerna i Sundsvall har överlevt. Kanske lite tidigt att säga eftersom snön precis har lämnat dem, men det ser ljust ut för både Vipphortensia och Berberis, glädjande:) eftersom det är zon 5 växter, är jag ju tveksam på om jag får se några blommor. Spännande


Nu smälter det vansinnigt fort. Å jag vädrar mattor och släpper in forsens och fåglarna ljud. Finns ju många sätt att känna vår:) snart i kapp!

I helgen åker vi nog skidor på dagen och grillar barfota på kvällen, tjoho! 

7 kommentarer:

  1. Grattis till att olivträdet mår bra - en seger!

    Jag, som bor långt i söder, har svårt att föreställa mig hur det är att ha snö in i maj månad som det ju faktiskt snart är.

    Skidåkningen ser ju dock fantastisk ut.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  2. Kontraster skidor/barfota föredrar barfota, här har den satt igång på riktigt(våren.
    Snygg 'kruka'till Oliven.
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Vilken snygg ny utformning på din sida!!!
    Kul med olivträdet. Jag har också lyckats! Trodde jag aldrig att jag skulle.
    Och kul att våra presenter har klarat sig. Du ska få se på livskraft i rabarbern. Den kommer ju från Kiruna, så den borde gå lika bra hos er också.
    Ha det så underbart!!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  4. Jag smygkikade på buskarna när jag var och hälsade på. Vågade knappt tro att de faktiskt är i liv. Men det klart att de är, med en sån fantastisk trädgårdsmästarekvinna som dig som vårdare!

    SvaraRadera
  5. Grattis till övervintrandet :-) Lika spännande varje år! Ja visst är det härligt när snön kommer igång att smälta!

    /Annika

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att "våra" växter har klarat vintern! Nu får vi hoppas på en varm och skön sommar i Åre så att de hinner växa till sig ordentligt. Jag ser mycket fram emot att följa arbetet med er nya trädgård, det är så spännande! Kram, Eva.

    SvaraRadera