onsdag 18 april 2012

Nordiska Trädgårdar 2012: Orsak och verkan, vårt vardagsrum, Skillebyholm

Skillebyholms Yrkeshögskola vann folkets röst
Bästa idéträdgård - besökarnas val!
Så mycket nytänk som det rymdes här WOW


å ja så vackert är grönsaker! Grämer mig att jag inte plåtade framifrån, 
för tänk en så vacker kudde till kökssoffan detta skulle kunna bli! någon kanske kan ta tag i den idén?


Här är man också mån om hur det växer, så ja ja kan tänka mig att äta av allt (biodynamiskt)
odlingen tar över;) trevlig bemanning i monter, höjer ytterligare.
Några andra kan behöva lära sig av Skillebyholm:)
Mmm


"Budskapet är tydligt; den nya – smartare – lyxen är att få odla sin egen mat och dela med sig av det vi kan. Generöst och långsiktigt. För att vi ska bli tillfredställda i livet och känna sammanhang behöver odlingen lyftas in i våra vardagsrum. Odling är så mycket mer än att producera ätliga grödor, odling är större än så, odling är integrerat med själva livet!"


http://www.skillebyholm.org/ biodynamiskt utbildningscenter i Järna

Bra sagt tycker jag!

3 kommentarer:

  1. Brodera det där mönstret skulle bli snyggt!
    Gillar knytningen av nätet!! mycket dekorativt.
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Ja, det där var en riktigt fin monter!!! De hade ju t o m fröbomber och allt :-))) Bra tanke bakom också. Vilka nsygga bilder du lyckades få här. Fick inte många jag är nöjd med på denna monter hahah.... Åhhhh, håller med om att ljus och skugga var superläcker. Å Zetas förstås. Alltid. Så stilsäker och vilsam. Å i toppklass. Min absoluta favorit i år var dock Lars Ring och Jan Rundgrens trädgård. För att den innehåll så mycket trädgårdsglädje. Å det går jag alltid igång allra mest på. Kul att ses förresten!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Jag stod och tittade i den där montern jag vet inte hur länge, och ändå missade jag snör-staketet. Undrar jag var helt förblindad av väggen... :-)
    "Generös och långsiktig" - det skulle vara en fin devis för vilken odlare som helst.
    IET

    SvaraRadera