torsdag 10 juni 2010

det blommar




Äppelträdet Aroma Röd, blommar med rosa knoppar och vita blommor på hedersplatsen i vår trädgård. Mitt framför huset vid entrén. Synligt från både bottenvåning och övervåning innifrån.






Yakushimanum Hybriden Anuschka knoppas i djupt djupt rött för att sedan bli mer och mer rosa. Hos oss väl inbäddad i grönska i en slänt möter blommorna i ögonhöjd när man passerar. Yakushimanum sorterna är även underbart vackra efter blomningen med sina ludna nya bladskott.



Tolvgudablommor under Amerikanskt Blåbärsris och ätbara Körsbär på buske.



Tulpanerna Couleur Cardinal har till min förvåning klarat sig utan Rådjursskydd, kan vara att de blommar så sent. Höga svävar de ovanför "otäcka" praktlysningen :-)



Just nu är Kameleontbusken vitfläckig och lätt bronsfärgad, samma bronsfärg som Pionknopparna. När Pionen sedan blommar skiftar Kameleonten i rosa, häftiga kompisar tycker jag. Älskar att matcha så där, även om det oftast bara är jag som ser det.



Anspråkslös buskros fådd från en torpar trädgård uppe i Junsele, gör mig glad när första lilla blomman tittar fram.



Är inte mycket för krukplanteringar, är dålig på det. Har väldigt få, men ogräsrenset från grusgången får gärna stanna i kruka en stund, gratis och vackert:-)

3 kommentarer:

  1. Jag är kär! ...i dina tolvgudablommor:-)

    Ha det gott! H.

    SvaraRadera
  2. Mycket fint att se på.
    Ångrar att jag inte köpte tolvgudablomman på växtmarknaden i Turi din är så fin.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Håller med dom andra: vad fin den är tolvgudabloman....... En sån måste jag skaffa :-) Åh, vad mycket du har på gång som blommar....superfin färg på tulpanerna...... Skönt att dem fick vara i fred. Har inte heller haft några fler påhälsningar.....

    Gillar ditt 'ogräsrens' i hinken - i like....

    Allt doftar så gott nu. Kände precis att rönnen också slagit ut.

    Ha det bra!
    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera