torsdag 18 mars 2010

att upptäcka en gammal favorit på nytt

min egen bild

Ända sedan jag var barn har jag haft en alldeles särskild relation till Pärlhyacinter. Många av de jag har i min trädgård i dag kommer ursprungligen från min mormor som älskade dem. Vi hade det tom som handbuketter på hennes begravning, fel säsong, jätte krångligt att få fram då på den tiden, och de vissnade rekordsnabbt i våra varma händer, men jag tror att hon uppskattade det.

Trots min stora kärlek till dem har det för mig fram tills nu funnits vita & blå. Tills jag läste artikeln i senaste Allt om trädgård. Wow, gissa om det ska bli fler,-) Ett litet kommihåg till september får det bli, och ögonen vidöppna för krukodlade nu i vår, tex den här snyggingen:


MUSCARI armeniacum 'Peppermint ®foto från: www.http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-line.nu

3 kommentarer:

  1. Ett fint inlägg om pärlhyacinten. Jag tycker också mycket om den! Jag planterade massor av vissna lökar förra våren så jag är spänd av förväntan...

    SvaraRadera
  2. Dom är fina och lätta att få å trivas.
    Har en massa vita som ska ner i jorden när det går att gräva igen.
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Pärlhyacinter en av mina favoriter också. Vackra, tacksamma och långlivade (doftar gott också - känner man speciellt när man har de inomhus).

    Blev också inspirerad av den artikeln.

    Ha' en bra dag (även om solen verkar gömma sig, men det har åtminstone slutat snö ju...)

    /Charlotte

    SvaraRadera