tisdag 2 augusti 2011

överlämnat och snart ny på gång


Tänk så fort det gick. Efter bara 1.5 månad har det
hunnit med att vara ute på annons, kontrakt blivit skrivet, 
huset blivit tömt och bedömt och nu har nya underbart 
trevliga ägare tagit över, där minst en är trädgårdsintresserad. 
Är det inte fantastiskt?!

Tack för den här tiden, allra käraste trädgård!
Tänk vad vi upplevt tillsammans under dessa 20 år:



Från början ingenting
men så småningom...



efter en del njutning och en del slit, murar skapades, träd planterades...
mängder verkligen mängder av rostigt järn sammanfogades,
växter planterades, massor med sten släpades...





 Växter som inte hörde hemma i zon 4 planterades och njöts av flitigt
särskilt förtjust har jag under åren blivit i Hortensia, i alla dess former...
 väntan på att trädgårdsduschen skulle bli grönt 
inramad och härligt privat har tagit tid, men nu 
äntligen syns tanken med valnötsträdets starka
armar... valnötter ger den numera också är det inte
typiskt;)
 de slingrande gångarna är så där täta att de 
snudd på är lite för inhägnade.... lite mycket på sina ställen.
Sådant som tidsbrist gjort att det inte hunnits med. Men som
man i en ny och kal trädgård kan sakna sjukt efter sedan;)
 Kastanjen har precis bara börjat titta över planket. Är
inte framme ännu vid målet att bli ett grönt tak över
trädäcket. Men kanske en dag...

 Å favoriten Hortensia finns ännu ingen för fjällklimat men vem vet:)
 å tänk för första gången kikar små päron fram....
har trott att det inte finns någon som pollinerar, men vilken tur:)

 Lämnar tyvärr inte alls så välskött
som jag hade önskat, man får ju så mycket annat att stå i inför en flytt.


Bestämde mig tidigt i livet för att inte krampaktigt hålla fast
bara för att. Utan lämna i tid. Tänkte då på den tiden på ålder och 
krämpor som sätter stopp för orken. Kunde väl aldrig tro att brytningen skulle
komma så tidigt, fast då av helt andra skäl så som kärlek till en ort och plötslig och
akut kärlek och förälskelse till ett hus. Bra kanske att man inte vet. För skulle
man orka lägga ner så mycket tid då? tror inte det. Men även om saknaden just nu är 
lite större än vad jag räknat med så kommer vi inte att återskapa något av det som varit, 
utan börjar på helt ny kula. Fast i Zon 7-8 då, vid fjällets fot. Massor av


skisser fyller redan mitt block.... snart snart får ni hänga med i nästa
äventyr! Älskar nämligen det här:

vänta bara så ska ni få se mer. Tar några veckor till innan vi är inflyttade, 
men innan dess har jag ju massor att visa härifrån Jämtland och
ännu en del från England... lite semester blir det också förståss

7 kommentarer:

  1. Men du..... hallå....... grattis.... å oj... förstår saknaden.... men också det där med att släppa taget. Vi var på väg att flytta från Sundsvall för ett par år sedan, hade sålt huset och köpt ett nytt på västkusten. Då släppte jag taget: Men så blev det ju så att vi stannade kvar ändå :-) Men jag vet vad det innebär. Åh, vad fint huset verkar. Förstår att du är kär. Å ett svart hus. Älskar svarta hus. Vårt hus i fjällen är ju svart... eller var.... eller är... vi har faktiskt precis sålt det. Så kan det gå också. Vad roligt att få se bilder från din trädgård, både de historiska och nutida. Tror inte du visat så många 'vybilder' sedan jag började följa din blogg förra året. Vilken otroligt fin trädgård du har med valnötter och allt :-)) Blir spännande att få se dina planer för din fjällträdgård. En utmaning du går igång på kan jag tro :-))) Eller hur!!! Stort grattis igen!!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. nä inser det nu, hur lite vyer det blivit... har varit alldeles för kinkig med vad som tål att visas så till den grad att jag missat det viktigaste, just vyerna, tänka sig. Blir ändring på det i nästa trädgård!

    Men Charlotte då, så fint fjällhus som ni hade:( men ja allt har sin tid!

    om jag går i gång:)

    SvaraRadera
  3. Grattis till nytt och försäljning av det gamla, dom får en fin trädgård.
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Vacker trädgård, vackra ord. Och nya härliga utmaningar. Härligt!

    Och äntligen har zon 7-8 fått en trädgård till:-))
    kramkram Hillevi

    SvaraRadera
  5. Du skriver både vemodigt och kärleksfullt om din "gamla" trädgård. Förstår att det känns att lämna men är ändå glad för din skull att du våga hitta nytt. Förändringar är nästan alltid av godo. Och det måste vara spännande att flytta till annan zon att hitta andra infallsvinklar! Tycker själv att jag gjorde det när vi hittade vårt nuvarande ställe i Bergslagen. 10 000 m2 sjötomt mitt i den vilda naturen är ju lite annat än villatomten i Huddinge. Nu har jag ju inte släppt, vi bor kvar i Huddinge och Bergslagen blir "landet" för oss. Men så otroligt kul att välja utifrån annan zon, annan jord och andra förutsättningar.
    Varmt lycka till
    Kristina

    SvaraRadera
  6. Grattis till försäljningen och grattis de nya ägarna som får så fint hus och trädgård! Ditt nya liv ser spännande ut, vackert med svarta hus! Sålde ju själv mitt hus på Kvarngatan inne i stan (Sundsvall) för att jag hade bott färdigt. Gick förhållandevis lätt att släppa och det var bara 1 maj vid överlämnadet så trädgården stod ej i full grönska. Kan känna ett hugg i hjärtat när jag tänker på min stora Sorbus 'Dodong' och körsbärsträdet som blivit så stort att det gick att klättra i och bar massor med frukt. Men är man en människa på väg så är man. Hann bo 4 år i lägenhet mitt i stan men nu har jag köpt hus i Ankarsvik, vid havet och har stora drömmar för min nya trädgård : )
    Lycka till i Åre!
    Hälsn. trädgårdsmästare Catrine Hovanta

    SvaraRadera
  7. Vilken lycka (för mig) o få följa med på resan ni har framför er :-) Ska bli spännande som bara den!
    Kramar
    Nina

    SvaraRadera