onsdag 24 september 2014

uteplatsen- lite mer än halvvägs...


Mmmm äntligen närmar det sig klart. Golvet låg faktiskt där inför förra vintern, men klarade inte riktigt den tuffa tjälen här. Så våren startade med att bära bort all sten. Gräva ur, isolera och fylla igen på nytt, å så ut med sten igen... mardröm. Men nu ska det nog gå fint:) Vi har dessutom hunnit göra klart planket. Svetsat dammarna, fått dem på plats men inte dragit dit vattnet, det får bli nästa år. Precis som den stora murade bakugnen. Där har vi gjutit plattan. Och tillfälligt satt en skiva för det enorma hål som just nu är där. Har klätt skivan med en bonad av mattor, blev lite roligare att vänta på spisen då ;) Det saknas också hyllor på planket för köket, blev konstigt att sätta upp dem nu när de ska gå emot spisen. Lampan har inte heller ström än, men det hoppas jag kommer snart, fattas bara en elektriker;) passar på att dra extra uttag för annan belysning med då. Fortsättning följer. Ryktas om snö här, vi får se... men jag känner mig faktiskt redo :)

en liten rundtur från gårdagens sol...



 dörren leder ut till, ved, äng och trädgårdsland. Dörren kommer från ett av häbrena i vårt hus. Underbara gamla beslag


16 kommentarer:

  1. Gud så snyggt! Tummen upp! Älskar det grova träet tillsammans med det moderna linjerna! Annica

    SvaraRadera
  2. Snyggt, snyggt och vilket arbete ni har lagt ner och lägger ner på det sköna utelivet.
    Där kan ni ju sitta även om det snöar:)
    Lycka till med fortsättningen!

    Karin på Pettas

    SvaraRadera
  3. åh jag älskar Edelweiss, snyggt som attan.

    SvaraRadera
  4. Å gud vad snyggt det blir. Faaaantastiskt!!!/Maritha

    SvaraRadera
  5. Så fint & annorlunda!!!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Glad att jag hittade till din blogg. Så spännande det låter med trädgård vid fjällets fot. Vilken utmaning, men så annorlunda och vackert det kan bli.
    Vilket otroligt jobb att bära bort all sten och tråkigt att göra om. Hatar att göra om, men tjusift blir det. Annorlunda med stödmurar i metall, kräver särskilda lösninga antar jag, till exempel i trappstegen för att de inte ska bukta sig. Hur långt har du grävt ner dem? Väldigt snyggt. Du har god smak. Själv har jag gjort mina kryddfack av grova plåtar och det fungerar ju utmärkt för att hålla myntorna i chack. Smäckert ärt det också. Bygger ni allt själva eller med hjälp av hantverkare?
    Det ska bli spännande att se mer från ditt vackra ställe på jorden. Har lagt till mig som följare.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och kul att du hittade hit :)
      Vi har agerat hantverkare själva. Duktig make och massor av tålamod har hjälpt. Visst skulle det ha varit skönt om allt varit klart på några veckor, men det vet jag inte om vi skulle ha hittat folk till här uppe, inte heller haft råd med är jag rädd;) Vi har hanterat alla plåtar med handkraft. Så därför är de inte större än nödvändigt. I stället har vi svetsat stöd i trappstegen, för att hindra dem från att bukta allt för mycket.

      Radera
  7. Superfint! Och vilket anläggningsarbete ni gjort, stenläggninen och trappan är så fin!

    SvaraRadera
  8. Vackert blir det o vackewrt är det mens ni väntar....
    Var sjutton hittar Hannu edelweiss.... jag ser krasse jag 8-)
    Ha´t himla gôrgôtt med snön
    Nina

    SvaraRadera
  9. Snyggt som bara den! :) Älskar de rostiga kanterna i trappan.

    SvaraRadera
  10. Du/ni har fått mycket gjort och snyggt blir det!!!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  11. Himmel så snyggt ni har! Gillar allt - planket, dörren, plåten...

    SvaraRadera
  12. Tusen tack alla! känner mig alldeles varm!

    SvaraRadera
  13. Very informative, keep posting such good articles, it really helps to know about things.

    SvaraRadera
  14. neat, tidy and what work you have laid down and put on the beautiful nightlife.
    there you can sit there even if it snows

    ดูหนัง

    SvaraRadera