lördag 7 juni 2014

Narcisser älskar fjällen å jag älskar Narcisser ;)


Helt ljuvliga dubbla White Medal,  nästan som en pion stod hon där redan för ett mer än 3 veckor sedan och blommor ännu. Kanske extra ljuvligt här uppe i skidorten med så tidiga skönheter, alltså direkt efter sista snön!




Även White Lady trivs här. En gammal sort från 1897 passar så bra med vårt hus tycker jag. Sirlig och otroligt väldoftande. Sprider sig dessutom å ja det får de så gärna göra:)  Har nu också lärt mig vikten av att sätta om Narcisserna vart 5 år för att de ska blomma. De här lökarna var en otroligt fin present jag fick i höstas med posten. Som jag kommer att minnas givarna för evigt, är inte det en otroligt fin present sådant vackert som bara blir mer och mer?
Här har verkligen allt exploderat, helt ljuvligt med från 0 till 100 tycker jag:)
De helvita påskliljorna Narcissus 'Mount Hodd' gör sin andra vår här, ståtligare och kraftigare än tidigare, superfina

Åh små små Narciss Triandus Thalias, ljuvligt i flock:)
Men nu är det verkligen sista versen för alla narcisserna. drygt 4 veckor av underbar blomming är inte dåligt ändå. Särskilt inte med tanke på att vi fick sista snön den 4 maj;)

Har redan fler som nu ligger och väntar på att få åka i jorden, å några till lökar blir det i höst. För jag älskar de som är fina, doftar och trivs hos mig:)



3 kommentarer:

  1. Underbart Marie! Här är ju de godsakerna överblommade eftersom vi hade sån kanonvärme jättetidigt. Sen kom det en frostknäpp o frös de första utspringen på Catalpan o Valnöten bl.a.
    Men nu är de på g igen...
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Så vackra foton på dina vita skönheter

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska narcisser! Narcisser har kommit att bli en alltmer kär vårväxt hos mig. Gillar precis som du de vita, men också de med svagt gult eller rosaaprikos i. I skuggan hos mig blommar thalia fortfarande. Helt magiskt. Är de dessutom doftande kan man ju inte annat än bli helt salig. Doft i trädgården tillför så mycket. Ska lägga White medal på minnet :-)


    Kram

    SvaraRadera