onsdag 26 mars 2014

å så lite annat från Nordiska Trädgårdar 2014


Vinnare årets idéträdgård: Astrid Lindgrens Näs - "Som en saga utan slut"
Jo vedstapeln är sagolik. Älskar den. Jag får lust att följa den, klappa på den. Tror vi kommer att få se mycket mer av den sorten lite över allt, åtminstone hoppas jag det. Ska nog få till något i min egen trädgård…  Jag blir nyfiken på trädgården som nu skapas på Näs, men får inte riktigt ihop delen med det fina röda planket med den vilda veden här på mässan. 


Wij Trädgårdar från Ockelbo, fick tredjepriset i årets idéträdgård. Jag går gärna på den festen som dukats upp. Skulle verkligen kunna tänka mig en sådan snickarbod och jag älskar stämningen som råder på platsen, bland gran, tall och björk. Å pirran på väggen måste jag bara ha;)

Balkong: Grönt och skönt i Majorna (Blomsterlandet) 
gillade särskilt känslan av innergård, färgerna och pappersfåglarna som verkligen blev pricken över i
Out 365 – Grow Nature (Ljuva Trädgård AB) tredje pris i Årets Balkong
Verkligen stämmningsfull och inspirerande för mig som bor i skogen på ett fjäll;) 
Täppa tre trappor upp (Blomsterlandet)
Vinnare Årets Balkong Folkets val. 

Från lök till blomma (Blomsterfrämjandet) 

Det här var en av mina favoriter. Tråkig vägg? klä den med tyg. Får du inte borra i väggarna? Klä den med armering och häng i det. Eller klä med armering och flytta runt under året. Snyggt är det också. Trots att man har många saker på den här balkongen har man fått ett lugn jag gillar. Håll i hop materialen. Samla i grupper, plantera tidig vår i allt du kan komma över. å vilka grejer sedan. Korgarna, glaset..  Man blir lycklig av sådant. Så lycklig att jag åkte raka vägen från mässan till favoritbutiken Granit såklart ;)

tar framförallt med mig ny syn på amplar, tänk nytt där, utanför plastskräpet, tänk korgar och allt annat som inte var en ampel från början. Mattor. Mattor på uteplatsen, mattor i trädgården mattor, alltså golv, mer golv åt folket

Förmodligen den bästa Nordiska Trädgårdar någonsin i mitt tycke. Mindre, men mindre skräp, mer ordning. Å massor av inspiration. Nu återstår bara att hantera skaparsuget;) hej vår!

(klickar du på en av bilderna så får du upp alla bilderna i lite större format, även de små;)

Mer från mässan: 

The Plant http://lithenstradgard.blogspot.se/2014/03/the-plant-arets-balkong-pa-nordiska.html

Hovdala Slott: http://lithenstradgard.blogspot.se/2014/03/hovdala-slott-pa-nordiska-tradgardar.html

1 kommentar:

  1. Kul att träffa dig på mässan men jag tappade bort dig lite på kvällen, ja ja fint ändå. Puss.

    SvaraRadera